Wednesday, November 11, 2009

GENG PENJARA ( PENDETA + JUARA )

Inilah gambar posing maut aku dan kengkawan masa F5 lepaih balik dari prep malam. Masa tu kami bebudak lelaki jenan masa prep malam kena pakai baju melayu putih ke kelas dari F1 sampaila ke F5 (wajib, tiada pengecualian ), bebudak pompuan pulak prep kat asrama. Masa ni bebudak juara (lelaki) kena pindah ke blok kami sebab blok depa ( CENDEKIA dan JUARA ) dah terbakar, tidak selamat lagi untuk didiami...so kat situlah dapat nama PENJARA ( PENDETA + JUARA ). Peristiwa kebakaran tu berlaku dalam bulan Ramadhan, so bebudak Jenan yang sezaman dengan peristiwa ini pasti takkan lupa punya tragedi ini , punca kejadian biarlah ianya terus menjadi rahsia di kalangan kami bebudak jenan....one in a life time. So bila kena pakai baju melayu putih pergi prep malam mau tak mau kenalah rajin basuh baju tu hari-hari, zaman aku kat jenan dulu mana ada perkhidmatan dobi macam lani, so terpaksa la bergantung harap kepada sabun basuh cap SUPER BUSA!....... Akhirul kalam sememangnya kehidupan di asrama merupakan satu kenangan yang terindah.

Tuesday, November 10, 2009

SEKOLAH "PADANG PASIR"


Hari tu aku ade respond dalam blog sahabat ku tentang sekolah aku yang digelar "padang pasir" kerana tidak mempunyai padang rumput ( tapi kini keadaan jauh berbeza). Sekolah ini hanya mempunyai 6 kelas sahaja (dari darjah satu hingga darjah 6). Bayangkan sepanjang 6 tahun kami duduk dalam kelas yang sama dimana murid perempuan lebih ramai daripada murid lelaki. Pi Mai Pi Mai tang tu jugak. Bayangkan team bola kami bila lawan peringkat daerah (training kat atas padang pasir lombong tapi tournament kat padang rumput)....macam training hoki kat padang rumput lawan kat turf. . Jadi tak hairanlah kami punya friendship and brotherhood sesama kami agak kuat. Sampai sekarang aku masih berhubungan dengan mereka ( ramai dikalangan mereka dah beranak pinak dan berjaya di dalam hidup ). Dirgahayu sekolah ku ....SEKOLAH KEBANGSAAN BAKAP, BATU GAJAH, PERAK DARUL RIDZUAN

Monday, November 2, 2009

SEKADAR RENUNGAN 2 : GURU OH GURU!

Alhamdulillah, setelah tiga minggu, baru aku dapat mencoretkan sesuatu kali ini. Suatu tempoh yang agak panjang namun di dalam kesibukan berhadapan dengan kes disiplin di sekolah, menanda kertas peperiksaan akhir tahun T4, pecutan akhir SPM serta mesyuarat disiplin di Melaka, banyak persoalan dan perasaan bermain di benak fikiran ku akhir-akhir ini untuk kita kongsi bersama.
Pernahkah kita bertanya pada diri kita sendiri tentang apakah tujuan kita memilih kerjaya guru ini?
Sudahkah bulat iktikad kita memilih bidang yang dikatakan penuh dengan pancaroba ini?
Sudah cukup bersediakah kita untuk duduk di atas "kerusi panas" bagai dipanggang oleh pelbagai isu sensasi yang mampu menggugat kesabaran dan mengundang kesedihan?
TENTUNYA KITA TIDAK SALAH DALAM PERHITUNGAN KERANA INILAH YANG KITA INGINKAN.
Kerjaya yang tidak lagi glamour, gaji yang tidak setimpal dengan beban tugas, insentif yang kurang menarik, MASYARAKAT dan PIHAK LUAR yang semakin kurang menghormati guru, pelajar yang semakin kurang berakhlak dan pelbagai lagi permasalahan yang sukar untuk dibayangkan andai kita sendiri yang akan dan telah mengalaminya.
Sekiranya kita memilih bidang kerjaya ini kerana tidak dapat peluang kerjaya lain, maka amatlah malangnya anak-anak murid dan sekolah yang menerima kita sebagai gurunya. Ingatlah kerjaya guru ini memerlukan minat yang begitu mendalam untuk menjadikan kita lasak dalam menghadapi arena yang penuh ranjau berbisa ini.
Sekiranya kita memilih kerjaya guru ini, sebagai pilihan utama kita dan kerana minat yang begitu mendalam......SYABAS diucapkan! Alangkah bertuahnya anak-anak murid dan sekolah yang menerima kita sebagai gurunya.....Hanya kita sendiri sahaja yang dapat menjawabnya. Tepuk dada tanyalah IMAN!
Guru yang berdedikasi begitu ramai sekali jumlahnya, namun ada segelintir kecil yang bermasalah dari segi sikap. Mereka inilah yang telah mencemar nama baik profesion perguruan. Semoga kita bukan dari golongan kecil ini. Jangan sampai anak didik kita menjadi mangsa akibat daripada kejahilan kita. Jangan sampai kerjaya yang menjanjikan ganjaran PAHALA yang besar bertukar menjadi balasan DOSA yang menimbun.
Kitalah penentunya, kitalah segalanya dan kitalah orang yang bertanggungjawab terhadap baik buruknya masyarakat pada masa hadapan.
Yang pasti, kita akan ditanya tentang amanah dan tanggungjawab ini di akhirat kelak.......!