Thursday, December 31, 2009

Setahun sudah berlalu....!


Assalamualaikum....setahun sudah berlalu...2009 bakal melabuhkan tirainya 2010 menjelang tiba...tidak dinafikan setahun telah berlalu meninggalkan pelbagai kisah suka dan duka... bagi diriku sebagai pendidik tahun 2009 dianggap antara tahun yang mencabar....terkadang apabila berhadapan dengan situasi yang agak kritikal di sekolah....dunia diluar sana terasa seolah-olah sedang mengejek diriku....sukar untuk melelapkan mata...keheningan malam, begitu menyeksakan sekali....malam dirasakan terlalu lama...diri terasa tewas kepada ujian yang telah Allah tetapkan.....mujurlah ade sebahagian kecil rakan seperjuangan yang turut berkongsi perasaan tersebut khususnya dalam menegakkan erti KEADILAN demi kepentingan agama, bangsa dan negara ...!

Menyedari dan menginsafi hakikat pemberian akal oleh Allah, maka kalau kita gunakannya untuk kebaikan, maka kebaikanlah yang bakal kita peroleh dan begitulah juga sebaliknya. Allah menjadikan segala dugaan untuk menguji tahap keimanan kita. Semakin banyak dugaan hidup sepatutnya semakin kuat daya ketahanan jiwa dan akal atau otak kita berfikir. Sahabatku pernah berkata " Selagi ada hayat, maka selagi itulah ada ikhtiar....selama kita berikhtiar maka ruang-ruang untuk mencari jalan penyelesaian pasti ada...yang paling mustahak ialah keyakinan kita semakin mantap dalam menghadapi pelbagai kemungkinan...!"

Justeru itu selamat menyambut tahun baru 2010 dan mudah-mudahan kita akan menjadi insan yang lebih sabar dan lebih diredhai Allah di kalangan hamba-hambanya....AMIN.

4 comments:

  1. selamat tahun baru bro..2010 yang suram

    ReplyDelete
  2. aku setuju bro, 200%....biarlah si Luncai terjun dengan labunya...biarkan...biarkan!

    ReplyDelete
  3. insya-ALLAH..masih tidak terlambat nk wish, hehe..
    selamat tahun baru cg! :)
    si Luncai?? ;p

    ReplyDelete
  4. thanx Muz...Si Luncai tu merujuk kepada golongan yang kurang fikir dan kurang zikir yang sering mengganggu "KETENTERAMAN" sekolah...biarlah hanya masa akan menentukan...!

    ReplyDelete