Sunday, January 2, 2011

HARI INI DALAM SEJARAH ....

Hari ini sebelum penggal persekolahan 2011 bermula, seperti biasa guru2 SBP pasti sibuk dengan proses pendaftaran semula pelajar-pelajar baru, tidak terkecuali diri ku... hari ini aku mengambil kesempatan pergi ke SESTA lebih awal sebelum proses pendaftaran bermula pada jam 10 pagi ... seawal 9 pagi aku telah tiba, aku mengambil kesempatan yang ada untuk meronda blok-blok bangunan yang terdapat di sini ... jangkaan ku meleset, tidak sampai setengah jam aku telah berjaya melawat kesemua blok bangunan penting seperti blok asrama, surau, library, blok akademik, makmal komputer ... lamunan ku terhenti, lantas terus terbayang di ingatan ku tentang kedudukan bangunan di STAR yang ku anggap unik dan klasik ... terpapar di ingatan ku masa yang perlu kami selaku warden ambil untuk meronda dari Rumah Kuning hinggalah rumah Biru ... itu belum lagi mengambil kira aksi kejar mengejar antara kami dengan sprinter-sprinter kat sekolah tu ... memang terbaik la ... kesimpulannya bangunan STAR mewakili era 50 an sedangkan di sini mewakili era Y2K ... masa merubah segalanya ... selesai meronda aku mengambil kesempatan berbual dengan cikgu Irwan, salah seorang kaunselor di sini...

Tepat jam 10 pagi, proses pendaftaran semula bermula di Dewan ... aku telah membantu Cikgu Rahimi (juga guru baru di sini) bagi proses kutipan yuran asrama, suwa mahupun pibg ... buat pertama kalinya aku berurusan dengan para pelajar perempuan yang ditemani waris masing-masing ... yang menariknya ditakdirkan ibu kepada salah seorang pelajar tersebut merupakan bekas anak murid kepada ayah ku hasil daripada perbualan kami ... katanya ... "Kecik dunia ni ye cikgu, dulu saya belajar dengan ayah cikgu, sekarang anak saya pulak belajar dengan cikgu, cikgu tengokla anak saya ni, kalo dia nakal je, cikgu buat la apa yang patut macam ayah cikgu buat kat saya dulu" tegasnya sekali lagi insiden suratan atau kebetulan ... menarik bukan ... Alhamdulillah, proses pendaftaran selesai pada jam 4 petang ... ditemani hujan yang lebat, ku meninggalkan SESTA sambil menanti apakah episod-episod yang bakal ku tempohi di sini ... ku mohon redha Illahi agar diberi kekuatan dan ketabahan hati dalam meneruskan perjuangan mendidik anak bangsa di tanah tumpah darah ku ini ...

4 comments:

  1. salam

    Wah, sudah ada pelajar perempuan na..!!hehe

    ReplyDelete
  2. tu la pasai .... cuak der ... he he he :)

    ReplyDelete
  3. cikgu dh tukar sekolah ye..
    ape2 pun smoga cikgu izaheri selamat dan diberkati Allah selalu di tempat baru..insyaAllah..
    -harith, 03-07-

    ReplyDelete
  4. =====,o00o Pon..Ponn..Ponn
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Salam kenalan moga ade respon baik dari blog kamu yerrr

    Tabikkkk pada kerjaya guru.... dulu nak jadi guru tapi tak dapat..... tak ade rezeki aku ni ....

    guru pendidik anak bangsa

    ReplyDelete