Thursday, November 15, 2012

Aku dan ALLSENSPIRES 1112



Pada tanggal 9 November 2012 bertempat di Dewan Merdeka Tapah telah diadakan Majlis Farewell Grand Dinner Fivers 2012. Secara jujurnya batch ini amat dekat di hatiku....pelbagai kenangan pahit, manis,suka duka telahpun dilalui bersama sepanjang hampir 2 musim bersama mereka. Buat pertama kalinya dalam sejarah perguruan aku, aku mengajar satu batch pada tahun 2011 semasa mereka berada di Tingkatan 4. Sebagai guru opsyen sejarah pertama di SESTA, tugas itu dapat dilaksanakan dengan jayanya. Tidak dinafikan berlaku "kejutan Budaya" terhadap diriku kerana buat pertama kali dalam sejarah aku mengajar pelajar perempuan...maklumlah sebelum ini anak didik ku hanyalah pelajar2 lelaki ...Sekolah Izzuddin Shah (Praktikum) dan Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) dari 2000 hingga 2010....semuanya budak jantan ...he he he....

Aku terkenang dialog ku dengan ibu ku ... sehari sebelum aku melapor diri ke SESTA

Aku : Mak, macam mana nak ngajar budak pompuan ye?

Mak : Ngajar la, macam tak pernah ngajar.

Aku : Ya la, mak kan lama ngajar kat Convent, citer la kat angah sikit.

Mak : Patutla ko ni tak kawin2, itu pun tak tau.

Aku : Apa ni mak, ubah topik la pulak.

Mak : He he he .... dengar ni angah, ada dua benda yang budak pompuan ade tapi   takde pada bebudak lelaki.

Aku : Itu Angah tahu mak ....(double meaning)

Mak : Ha, mula la nak korner tu

Aku : Ampun mak (mod ketawa) ... cer sambung citer tadi.

Mak : Satu ... kekuatan budak pompuan ni pandai memujuk, yang kedua budak pompuan ni paling tabah menghadapi dugaan...Macam mana?

Aku : Ok.

Mak : Apa yang OK!

Aku : Everything .... Mak doakan angah ye...!


Itulah pesanan ibu ku terhadap pelajar perempuan ....Masih terbayang wajah-wajah suci mereka buat pertama kalinye aku dedahkan format sejarah SPM dalam 7 kelas Tingkatan 4 yang aku ajar pada awal tahun 2011....suasana kelas agak meriah diselangi dengan derai ketawa dan tak kurang juga yang ketakutan pabila soalan-soalan aku ajukan....Alhamdulillah sepanjang 2 tahun aku bersama mereka ...result sejarah sentiasa berada dalam ranking top 5 SBP...dan kemuncaknya semasa peperiksaan percubaan SPM Selaras SBP...kesemua anak didik ku mendapat gred A...Alhamdulillah atas kurniaan rezeki....banyak karenah dan pelbagai ragam terpaksa ditempuhi....terkadang membuat aku tersenyum sendirian....sesi perbengkelan sama ada di dewan, bilik seminar mahupun pusat sumber ...kelas subuh...kelas petang...semuanya menjadi saksi pengorbanan mereka dalam menempuh kejayaan...terlalu banyak kenangan manis semasa proses P&P berlangsung...ade yang cuak...ade yang ceria ...konfrantasi...ade yang jadi mangsa buli ( he he he )..."berdebat"...kisah-kisah kepahlawanan...isu-isu semasa istilah-istilah bombastik....luahan hati...jawapan-jawapan pelik tetapi benar...pesanan-pesanan keramat...dari 5 Alamanda hingga 5 Rossa ...terlalu banyak untuk dicoretkan di sini...biarlah ianya terpahat kukuh dalam memori hati ku....Akhir kata....selamat maju jaya buat ALLSENSPIRES 1112....semoga Allah permudahkan segala urusan kita di dunia dan di akhirat...doa cikgu sentiasa mengiringi perjalanan hidup kalian semua...thanx for everything ...Assalamualaikum...cikgu mengundurkan diri....

No comments:

Post a Comment