Friday, November 16, 2012

AKU DAN TIKET KONSESI KTM



Hari ini, kebosanan melanda diri, lantas ku capai album lama lalu melihat-lihat gambar di zaman retro. terpandang satu gambar yang amat menggamit memori. yea...gambar ngan kengkawan batch jenan 8791 semasa di Stesen Keretapi Ipoh, Perak. Bagi bebudak SBP yang pernah  melalui zaman naik train semasa balik cuti pertengahan dan akhir tahun, pasti tersenyum lebar bila mengimbau kembali nostalgia lama. selama 5 tahun jugak la aku berulang-alik dari Stesen Butterworth ke Stesen Ipoh...dari form 1 sampai la form 5...tiket konsesi KTM ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia.

Biasanya bebudak jenan bertolak dari jenan dengan menaiki Bas Gunong (klasik ok...guna air cond semula jadi...tingkap pun tarik ke bawah ...klasik bangat). jalan konpirm ikut jalan lama...ade sekali tu bas rosak kat tikam Batu, Sungai Petani...sempat kami pekena bihun sup kat warung...biasanye sampai kat Butterworth dalam pukui 4 petang ...train gerak dalam pukul 9 malam...biasanya kami pi seberang naik feri...sempat gi KOMTAR tu....he he he...ade satu kedai makan kat medan selera tu...memang nasi goreng dia jadi favourite aku...5 tahun  aku tak miss punye...(tak tau la, ade lagi ke dak kedai tu)...memang meriah stesen keretapi bila dipenuhi oleh bebudak SBP...macam2 ragam, karenah, dan fesyen pakaian...baik pompuan mahupun lelaki..."WALKMAN" merupakan gajet terpenting masa tu ...berebut tempat dan "port" baik dalam train sudah menjadi satu kemestian...sampai taiping...budak seratas naik....sampai kuala kangsar...budak koleq naik....(adegan kutuk-mengutukpun bermula, assabiah la katakan )....yang paling menarik bila keretapi  melalui terowong (adegan yang tak sanggup kita lihat...he he he )...sampai Ipoh...budak STAR naik....aku turun kat Ipoh (last-last aku mengajar kat STAR)...ade 3 kali kot...aku tak turun Ipoh ...tapi ikut member aku turun kat KL...lepaih tu naik bas balik Ipoh (saje nak merase jalan jauh sikit). Bebudak ke selatan turun KL dan tukar train pulak.

Bila balik ke jenan, biasanye seat train dah penuh...geng2 sbp yang dok KL dah amik...apa lagi menempek la kat tempat member...biasanye aku port kat tepi tangga ngan member...kalau jatuh la ...konpirm arwah...sekarang keretapi semua dah guna air cond(tak boleh dok kat tangga dah...he he he )....sampai kat Butterworth...masing2 berebut naik Bas Seri Kedah (Butterworth - Alor Setar)...memang kenangan terindah memori ZAMAN TIKET KONSESI...antara lagu top masa tu kami dok nyanyi ialah "Memburu Rindu" oleh Hattan...sekarang aku tengok bebdk SBP balik time cuti tak semeriah dulu...masing2 naik bas dan ramai yang parent ambik kat sekolah...ye lah...zaman dah berubah....sesungguhnya zaman persekolahan merupakan antara memori yang paling indah untuk diingati... Al Fatihah buat sahabat ku dalam gambar yang telah kembali ke rahmatullah..Allahyarham Rusman bin Shaari( budak Bidor) ...semoga rohnya di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...AL FATIHAH

2 comments:

  1. aku tak naik Bas Sri Kedah. aku naik bas UTC.

    ReplyDelete
  2. Madeq dari dulu dah gaya lecturer.....

    ReplyDelete