Monday, January 7, 2013

07 / 01 / 1987 .... Aku bergelar BUDAK JENAN


Gambar di locker (semasa F5 )

Hari ini pada tanggal 07 / 01 / 2013 merupakan hari penting buat pelajar Tingkatan 1 yang mendaftar sebagai pelajar SBP di sekolah masing-masing ... pada petang tadi, aku berkesempatan meneliti sijil berhenti sekolah ku... dan ternyata tekaan hati ku betul...jangkaan yang berlegar semasa sessi pengenalan pentadbir dan guru kepada ibu bapa dan pelajar tingkatan 1 di dewan pagi tadi ... ternyata pada tanggal 07 / 01 / 1987 (tercatat jelas pada sijil berhenti sekolah ku) merupakan hari pendaftaran ku di Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (SMSAH)  aka JENAN pada 26 tahun yang lalu .... telah jauh aku berjalan rupanye...

Seawal pagi 07 / 01 / 1987, aku dan keluarga meninggalkan rumah menuju ke destinasi (terpaksa bertolak pagi kerana tiada Highway PLUS lagi pada masa itu). Setibanya di JENAN, pendaftaran telah diadakan di Dewan Besar. Aku lihat ramai bebudak baru yang akan masuk ... masih terbayang wajah-wajah suci yang terpancar pada raut muka masing-masing...ternyata dewan itu agak besar pada pengamatan ku. Aku cukup tertarik dengan gambar lukisan cat air yang terdapat pada dinding sekolah iaitu gambar sebuah kereta VOLVO....Selesai urusan pendaftaran, aku ditempatkan di rumah pendita.

Dari Dewan, kami bergerak ke asrama untuk mencari katil....Akhirnya, aku dapat katil dibahagian belakang sekali....Yang menariknya, sepanjang 5 tahun bergelar budak JENAN, kami semua mendapat "single bed"...mungkin inilah kelebihan sekolah SBP Premier macam JENAN ( ada unsur2 riak sedikit di disitu)...usai urusan mengge"cop" katil ....kami sekeluarga pergi makan tengah hari dekat pekan Tanah Merah (sekarang dikenali bandar Darulaman). Sekembalinya kami ke asrama ...tibalah saat perpisahan yang bakal menjelang tiba...setelah ibu ku mengemaskan pakaian dan barang-barang ku di locker ...family aku terpaksa pulang...masih terbayang pelukan mesra allahyarham bapa ku dan ciuman kasih ibu ku juga titisan air mata bonda telah membasahi pipi ku...aku juga tidak mampu menahan deraian air mata dari tumpah ke bumi....dari kejauhan aku melambai, melihat mereka pergi meninggalkan ku di dunia baru yang bakal dihuni dalam tempoh 5 tahun mendatang....seriously malam tu memang sukar untuk aku melelapkan mata....sedar-sedar azan subuh telah berkumandang dari Masjid Muadzam yang terletak bersebelahan dorm ku ...Dorm P1.

Setelah seminggu orientasi berlalu, pelbagai kenangan pahit dan manis dilalui, akhirnya kami sah bergelar budak JENAN dan diakhiri dengan lawatan ke bandar Alor Setar....Bermula tanggal 07/01/1987 bermulah penghidupan aku sebagai budak JENAN ditemani dorm mate ku ....Legend-legend Dorm P1 Pendita : Aku, Pak lan, Ikram, Izwan, Dwen, Mreet, Tagem, Ewan, Ezriq, Fadli Wak Joe, Korak, Din Kuda dan Hadri ...inilah dikatakan BROTHERHOOD....maka bermulah penghidupan ku sebagai budak JENAN...

SUMBER  : Autobiografi ku : Dari STAR ke SESTA

1 comment:

  1. HA HA HA...Kau masih ingat semuanya...Kau memang ganaz bro....Gambar kau kat locker tu memang trademarklah bro....

    ReplyDelete