Saturday, January 5, 2013

2013 ....HARI PERTAMA PERSEKOLAHAN

Alhamdulillah....dapat juga berbloging setelah kesibukan melanda diri ku dalam 2,3 hari ni. Persekolahan sessi 2013 dimulakan dengan perhimpunan rasmi menerima ketibaan pengetua baru SESTA, Tuan Haji Sulaiman bin Shamsudin dari SMK Ulu Bernam. Beliau telah menyampaikan ucaptama beliau dalam majlis rasmi tersebut. Usai majlis aku memulakan perjuangan ku memasuki kelas 5Alamanda sama juga seperti tahun lepas kelas 5A menjadi kelas pembuka tirai sessi pengajian....memasuki kelas dengan langkahan kanan...memberi salam...salam disambut oleh murid....satu ritual yang menarik, diam tak diam dah 14 tahun rupanya aku lalui ritual ini ....dah jauh aku berjalan....semua mata tertumpu pada diri ku .... aku memulakan sessi dengan memberitahu mereka harapan dan impian aku terhadap mereka...menerangkan peraturan2 dalam kelas .... cakupan bab Ting 5 secara ringkas ....sebelum memulakan Bab 1 Tingkatan 5 dengan topik Imperialisme di Asia Tenggara .... seperti biasa sudah menjadi kebiasaan bagi ku menanyakan soalan demi soalan kepada pelajar ku bagi menguji tahap pemikiran mereka .... maka terjadilah dialog di bawah :-

Aku     :  Siapakah Presiden Indonesia sekarang? 

Murid  :  Errmmm....

Aku     :  Ok, saya bagi clue, cuba ye ...Presiden Susilo Bambang......?

Murid  :  Errmmm....(sambil melihat rakan sebelahnya)

Aku    :  Presiden Susilo Bambang You Dont Know?

Murid  :  I dont know.

Aku    :  Presiden Susilo Bambang Yudhoyono ...Now you know!

Maka riuh rendah lah kelas selepas dialog saya berakhir ..... yang menariknya situasi sama juga berlaku pada kelas 5A 2012, yang juga merupakan kelas pertama aku memulakan sessi PdP pada tahun lepas ....menarik bukan.

Pada sebelah petang, mesyuarat guru telah diadakan, tuan pengetua telah menyampaikan amanat, visi serta harapan beliau terhadap guru dan sekolah. Selepas mesyuarat beliau bertemu pula dengan G8 memaklumkan akan diadakan mesyuarat pengurusan pertama pada minggu hadapan....setiap GPK dan GKMP diminta memberi taklimat ringkas masing-masing dalam bentuk power point berdurasi 10 minit bagi setiap seorang ....habis mesyuarat kembali semula ke rumah...menunaikan solat, bermohon agar Allah memberikan kekuatan dan mempermudahkan segala urusan khususnya dalam mendidik anak bangsa bagi hari-hari yang mendatang ... 2013...semangat baru ...azam baru ....murid baru ...pengetua baru ....wassalam.


2 comments:

  1. Dah dapat lesen P nanti ... bolehla bawak kengkawan ziarah cikgu-cikgu SESTA ... :)

    ReplyDelete