Monday, February 18, 2013

Jangan Pisahkan Aku dengan BUKU ....

Antara novel  kesayangan ku
 
Alhamdulillah dalam meniti usia, aku berpeluang memiliki beberapa buah buku yang amat berharga untuk dijadikan tatapan dan koleksi khazanah ilmu. Aku memang mengaku yang aku ni ULAT BUKU....disamping tu aku juga kaki game, bermula daripada game & watch, brick game sampai la PS 1, PS2 dan lani aku layan PS3...he he he . Semasa kecik aku memang minat baca buku komik BUJAL dan majalah Gila-Gila esp kalau aku pegi rumah mak sedara aku dekat Malim Nawar. Aku juga layan komik pada masa tu, aku cukup tertarik dengan pelukis "KHUZAE" memang terbaik lukisan dia. Masa kat  Jenan time tu bebudak dok gila baca majalah roda-roda dan arena gusti. Aku jugak time tu memang minat baca buku seram, siri favourite aku " bercakap dengan Jin oleh Tamar Jalis dan karya-karya Tok Awang Ngah ... memang time tu genre seram menguasai pasaran...senang nak dapat esp kat kedai buku mamak.

Masuk UKM, minat aku mula beralih kepada karya-karya biografi dan sejarah khususnya nasionalisme dan arkeologi. Time tu memang teruja sangat tengok koleksi sejarah punya la banyak kat TSL dan KAT (koleksi Asia Tenggara). Selain meminjam daripada TSL, aku juga mula membeli buku-buku sejarah untuk dijadikan sebagai koleksi. Sebahagian besar koleksi sejarah aku adalah terbitan DBP. Terkadang aku pegi ke DBP carik buku-buku lama, ataupun pegi ke Pustaka Ghani Ngah di Medan Gopeng...setakat ni kunjungan ku tidak pernah mengecewakan. Aku juga banyak menghabiskan wang dengan melabur di MPH dan Popular. Kunjungan wajib saban tahun pulak sudah semestinya Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur ...ini merupakan syurga bagi ulat-ulat buku cam aku ni. Antara tapak wajib aku pergi adelah sudut-sudut ilmiah macam penerbit UKM, UM, USM....genre yang aku carik biografi dan sejarah....semenjak ade perkhidmatan ETS lagi mudah lone ranger macam aku ni nak ke sana.

Antara koleksi biografi yang aku ade kesemua biografi perdana-perdana menteri Malaysia, Natrah, Kanang anak Langkau, Ahmad Boestaman, Burhanuddin Helmy, Dato Onn Jaafar, Pejuang-pejuang radikal cam Abdullah CD, Shamsiah Fakeh, Rashid Maiden, Chin Peng, Seniman Negara Tan Sri P Ramlee, Jins Shamsudin dan banyak lagi. Aku juga mempunyai koleksi-koleksi novel sejarah oleh penulis terkenal siapa lagi kalau bukan  Abdul Latip Talib. Aku juga mengumpul hasil penulisan pensyarah UPSI terkenal iaitu Dr Talib Samat...yang paling aku suka novel Tengku Menteri. Aku juga mengumpul koleksi mentor ku iaitu Allahyarham Prof Nik Anuar Nik Mahmud ( hampir semua karya beliau aku miliki ).  Aku juga amat meminati pemulisan Prof Ramlah Adam khususnya biografi dan sejarah politik di Tanah Melayu. Koleksi aku juga merangkumi buku-buku yang membicarakan isu-isu seperti zaman darurat, perang dunia kedua,al arqam, al maunah, tragedi memali, perjuangan pattani dan banyak lagi yang tak sempat aku coret di sini. Aku juga memiliki buku Noli Me Tanggere (karya Jose Rizal)...ini buku kesayangan aku walaupun ade orang nak beli daripada aku.

Aku juga berminat mengumpul buku-buku tentang Yahudi, Freemason....segalana bermula apabila aku mengambil kursus ZT di UKM dengan Prof Sulaiman Noordin (ayah kepada penyanyi Yassin) serta setelah membaca buku bidak catur di papan iblis...sejak itu aku mula memiliki buku-buku berkaitan, buku terbaru dalam koleksi ku adalah 69 jam di neraka Zionis. Aku juga mengumpul buku yang berkaitan dengan arkeologi dan arkeologi prasejarah. Tidak dilupakan buku-buku agama tersusun kemas di rak buku. Koleksi juga merangkumi koleksi komik karya penulis seperti Ujang, Cabai dan koleksi Gila-Gila. Aku juga mengumpul komik-komik Doraemon...he he he. Dua novel yang cukup aku sayangi adalah SALINA dan RANJAU SEPANJANG JALAN. Buku-buku terbitan Arkib negara Malaysia seperti koleksi Hari Ini Dalam Sejarah serta terbitan lain juga menjadi koleksi peribadi ku. Jangan tak tahu aku juga memiliki kesemua novel Harry Potter ....he he he.

Alhamdulillah, dalam usia menginjak ke 40 an, aku berkesempatan dan diberi peluang untuk memiliki dan membaca koleksi-koleksi buku ku yang amat berharga. Impian aku untuk membuat bilik bacaan di rumah ku akhirnya tercapai. Bagi yang ulat buku macam aku pasti tahu keseronokan membaca buku berbanding membaca bahan-bahan di internet...hanya jauhari mengenal manikam...itulah sedikit coretan pengalaman dari ku sepanjang berkasih dengan buku ... banyak lagi buku-buku aku tak sempat dinyatakan di sini, mungkin di lain masa aku boleh review buku-buku kesayangan aku ...SELAMAT MEMBACA...

Tuesday, February 5, 2013

Kenangan bersama Makcik Kuih .... Pengganti Ibu Kami

Gambar Makcik Kuih pada 2008 di rumah beliau




Makcik Kuih merupakan insan yang istimewa dan dekat di hati budak Jenan. Beliau ibarat pengganti buat ibu kami. Sifat keibuan dan keramahan beliau sedikit sebanyak menghilangkan kerinduan aku terhadap ibu ku. Siapakah empunya diri makcik kuih ni? Beliau merupakan wanita yang pada setiap petang akan datang ke blok asrama membawa bersama jualan seperti bihun goreng, nasi goreng, laksa dan karipap....Menu favourite aku adalah bihun goreng + kuah laksa dan karipap. Kuah laksa tu makcik simpan dalam tin .... kadang2 kuah dah abis, tapi laksa ade lagi...makcik tak pernah berkirapun...biasanye dia mai kat Satria lepaih asaq, dok kat S3 sebelah water cooler ...aku boleh dikatakan pelanggan tetap ( hampir setiap hari )....sambil kami dok makan kat tangga tu, sambil dok sembang ngan makcik kuih ....bulan posa lak, makcik ni datang jual lauk macam sambal telur dan sambal kerang ... 


Namun segalanya berubah pada tahun 1990 ( semasa aku berada di Tingkatan 4)...Pengetua kami pada masa itu Allahyarham Haji Ramli Mohd Noh telah menghalang terus makcik ni dari meniaga lagi kat JENAN (sedangkan makcik kuih dah berniaga kat Jenan hampir 20 tahun )....bermula saat itu kami, budak-budak Jenan  terasa kehilangan ...dan hari-hari petang kami terasa sepi tanpa kelibat makcik kuih disisi....Satu insiden menarik semasa aku berada dalam Tingkatan 3, pada malam minggu kami telah dijemput oleh makcik Kuih ke rumah beliau untuk Majlis Kenduri Kesyukuran...selepas solat Isyak, kami berjalan kaki bergerak ke rumah makcik kuih dekat pekan Tanah Merah (bandar Darulaman sekarang)....ditengah perjalanan kami telah diambush oleh warden yang beranggapan kami cross (istilah FLY bagi budak Jenan)...rupa2nya ustaz (juga warden) lupa memberitahu mereka yang kami telah mendapat kebenaran ...he he he ... terbaik!

Begitulah secebis kenangan bersama makcik kuih ... belum berkesempatan menziarahi beliau ...semoga beliau terus sihat dan berbahagia disamping keluarga tercinta....Terima kasih makcik kuih kerana beri peluang kepada kami menumpang kasih ....

Saturday, February 2, 2013

nilai telur goreng ....

 

Pagi tadi semasa bersarapan di Tapah, aku disaksikan dengan satu insiden pergaduhan antara dua adik beradik kerana berebutkan telur goreng...akhirnya perang itu ditamatkan setelah campurtangan PBB (Ayah dan mak bebudak tersebut)...Insiden itu telah mengimbau satu pengalaman menarik ku semasa melakukan ekskavasi kajian arkeologi di Kota Kuala Kedah, Kedah pada tahun 1998. Sebagai lulusan arkeologi dari UKM, aku berpeluang terlibat dalam satu projek besar di Kota Kuala Kedah. Kisah yang ingin aku sampaikan ini merupakan satu kisah yang tak dapat aku lupakan sampai bila-bila. Aku tidak berniat untuk menceritakan tentang kajian arkeologi tersebut (mungkin di lain masa), tetapi satu peristiwa yang cukup menginsafkan ku. Aku terlibat dengan kajian itu agak lama, hampir 3 bulan. Pada satu hari, aku melihat seorang murid berlari-lari menuju ke rumahnya setelah tamat persekolahan. aku terus bertanya kepada Pak Un (penduduk tempatan) tentang peristiwa tersebut.

Menurut Pak Un, sudah menjadi kebiasaan murid tersebut akan berlari laju-laju pada setiap hari Rabu pulang dari sekolah, kerana pada setiap hari Rabu ibu murid tersebut akan menghidangkan telur goreng. Hanya kerana telur goreng, anak tersebut lari berkejaran bagi menikmati menu istimewa daripada ibunya. Ibu yang ditinggalkan suami terpaksa menyara anak-anaknya dengan kesederhanaan.Ade masanye si ibu hanya mampu menghidangkan kepala ikan bilis kepada si anak, namun si anak mengeluh tidak sama sekali.... Aku tidak mampu menahan air mata ku dari tumpah apabila mendengar perkhabaran tersebut. Terlintas terbayang wajah si ibu yang tabah membesarkan anak-anaknya. Hari-hari mendatang berkesempatan berkenalan dengan murid tersebut dan membantu apa yang termampu oleh ku pada ketika itu. Ternyata anak itu merupakan anak yang bertuah dan bijak.  Betullah kata pujangga kasih ibu sampai ke syurga.Semoga Allah terus merahmati keluarga bahagia tersebut.  Berkesempatan berkelana di kampung nelayan tersebut walaupun sementara telah banyak mendewasakan dan mematangkan aku dalam berhadapan dan mengajar erti kepayahan dan kesusahan dalam menempuh kehidupan hari-hari mendatang.