Monday, February 18, 2013

Jangan Pisahkan Aku dengan BUKU ....

Antara novel  kesayangan ku
 
Alhamdulillah dalam meniti usia, aku berpeluang memiliki beberapa buah buku yang amat berharga untuk dijadikan tatapan dan koleksi khazanah ilmu. Aku memang mengaku yang aku ni ULAT BUKU....disamping tu aku juga kaki game, bermula daripada game & watch, brick game sampai la PS 1, PS2 dan lani aku layan PS3...he he he . Semasa kecik aku memang minat baca buku komik BUJAL dan majalah Gila-Gila esp kalau aku pegi rumah mak sedara aku dekat Malim Nawar. Aku juga layan komik pada masa tu, aku cukup tertarik dengan pelukis "KHUZAE" memang terbaik lukisan dia. Masa kat  Jenan time tu bebudak dok gila baca majalah roda-roda dan arena gusti. Aku jugak time tu memang minat baca buku seram, siri favourite aku " bercakap dengan Jin oleh Tamar Jalis dan karya-karya Tok Awang Ngah ... memang time tu genre seram menguasai pasaran...senang nak dapat esp kat kedai buku mamak.

Masuk UKM, minat aku mula beralih kepada karya-karya biografi dan sejarah khususnya nasionalisme dan arkeologi. Time tu memang teruja sangat tengok koleksi sejarah punya la banyak kat TSL dan KAT (koleksi Asia Tenggara). Selain meminjam daripada TSL, aku juga mula membeli buku-buku sejarah untuk dijadikan sebagai koleksi. Sebahagian besar koleksi sejarah aku adalah terbitan DBP. Terkadang aku pegi ke DBP carik buku-buku lama, ataupun pegi ke Pustaka Ghani Ngah di Medan Gopeng...setakat ni kunjungan ku tidak pernah mengecewakan. Aku juga banyak menghabiskan wang dengan melabur di MPH dan Popular. Kunjungan wajib saban tahun pulak sudah semestinya Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur ...ini merupakan syurga bagi ulat-ulat buku cam aku ni. Antara tapak wajib aku pergi adelah sudut-sudut ilmiah macam penerbit UKM, UM, USM....genre yang aku carik biografi dan sejarah....semenjak ade perkhidmatan ETS lagi mudah lone ranger macam aku ni nak ke sana.

Antara koleksi biografi yang aku ade kesemua biografi perdana-perdana menteri Malaysia, Natrah, Kanang anak Langkau, Ahmad Boestaman, Burhanuddin Helmy, Dato Onn Jaafar, Pejuang-pejuang radikal cam Abdullah CD, Shamsiah Fakeh, Rashid Maiden, Chin Peng, Seniman Negara Tan Sri P Ramlee, Jins Shamsudin dan banyak lagi. Aku juga mempunyai koleksi-koleksi novel sejarah oleh penulis terkenal siapa lagi kalau bukan  Abdul Latip Talib. Aku juga mengumpul hasil penulisan pensyarah UPSI terkenal iaitu Dr Talib Samat...yang paling aku suka novel Tengku Menteri. Aku juga mengumpul koleksi mentor ku iaitu Allahyarham Prof Nik Anuar Nik Mahmud ( hampir semua karya beliau aku miliki ).  Aku juga amat meminati pemulisan Prof Ramlah Adam khususnya biografi dan sejarah politik di Tanah Melayu. Koleksi aku juga merangkumi buku-buku yang membicarakan isu-isu seperti zaman darurat, perang dunia kedua,al arqam, al maunah, tragedi memali, perjuangan pattani dan banyak lagi yang tak sempat aku coret di sini. Aku juga memiliki buku Noli Me Tanggere (karya Jose Rizal)...ini buku kesayangan aku walaupun ade orang nak beli daripada aku.

Aku juga berminat mengumpul buku-buku tentang Yahudi, Freemason....segalana bermula apabila aku mengambil kursus ZT di UKM dengan Prof Sulaiman Noordin (ayah kepada penyanyi Yassin) serta setelah membaca buku bidak catur di papan iblis...sejak itu aku mula memiliki buku-buku berkaitan, buku terbaru dalam koleksi ku adalah 69 jam di neraka Zionis. Aku juga mengumpul buku yang berkaitan dengan arkeologi dan arkeologi prasejarah. Tidak dilupakan buku-buku agama tersusun kemas di rak buku. Koleksi juga merangkumi koleksi komik karya penulis seperti Ujang, Cabai dan koleksi Gila-Gila. Aku juga mengumpul komik-komik Doraemon...he he he. Dua novel yang cukup aku sayangi adalah SALINA dan RANJAU SEPANJANG JALAN. Buku-buku terbitan Arkib negara Malaysia seperti koleksi Hari Ini Dalam Sejarah serta terbitan lain juga menjadi koleksi peribadi ku. Jangan tak tahu aku juga memiliki kesemua novel Harry Potter ....he he he.

Alhamdulillah, dalam usia menginjak ke 40 an, aku berkesempatan dan diberi peluang untuk memiliki dan membaca koleksi-koleksi buku ku yang amat berharga. Impian aku untuk membuat bilik bacaan di rumah ku akhirnya tercapai. Bagi yang ulat buku macam aku pasti tahu keseronokan membaca buku berbanding membaca bahan-bahan di internet...hanya jauhari mengenal manikam...itulah sedikit coretan pengalaman dari ku sepanjang berkasih dengan buku ... banyak lagi buku-buku aku tak sempat dinyatakan di sini, mungkin di lain masa aku boleh review buku-buku kesayangan aku ...SELAMAT MEMBACA...

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. salam. budaya membaca perlu dipupuk sedari kecil. saya pun ada mengumpul buku2 lama n tersohor sbg koleksi cuma batasan waktu menyebabkan sy x sempat abis baca buku2 tu.

    ReplyDelete